Lássuk, hogy mi kell a sikeres gépjármű műszaki vizsgához.
Fékvizsgálat:
A fékek állapotát alapos szemrevételezést követően állapítjuk meg (fékbetétek vastagsága, tárcsák kopottsága), a hatásfokát fékpadon ellenőrizzük. Az első kerek között a megengedett fékerő különbség: max. 20%
A hátsó kerek között a megengedett fékerő különbség: max. 30%. A hátsó fékek ellenőrzésekor a kéziféket is átvizsgáljuk. A hátsó kerekek közti fékerő különbség létfontosságú a kézifék szempontjából, ugyanis ha a lábfék elromlik a kézifék kell, hogy lelassítsa a gépjárművet! A kézifék szó a köznapi elterjedt név, „leánykori neve:” Rögzítő és biztonsági fék
A fékpedál teszt rávilágíthat, hogy az előbb lemért fékhatást milyen pedálerővel érjük el, ebből következtetni lehet a fék rásegítés, fékpofák, tárcsák, fékbetétek állapotára is. A kiegészítő biztonsági rendszerek ellenőrzése is ilyenkor történik. (pl.: fék asszisztens)
Lengéscsillapító:
A lengéscsillapítók működését tesztpadon végezzük, a méréshez az autó első majd később hátsó kerekeivel állunk rá a vizsga padra. A vizsgálat során a pad leméri a tengelyterhelést, ezt követően pedig függőleges irányban megmozgatja a futóművet. A megmozgatásból számolható ki, hogy mennyi idő alatt és milyen amplitúdóval áll be a kerék a nyugalmi állapotába. A mért értékek százalékosan jelennek meg a gép kijelzőjén, amely rögtön kiírja, hogy megfelel-e vagy nem!
Már egy rossz lengéscsillapító esetén is megbukna az autó a műszaki vizsgán, ezért is ellenőrizzük előtte.
Futómű vizsgálat:
Ahogy a műszaki vizsgán a vizsgabiztos, úgy Mi is átnézzük a teljes futóművet, hibákat keresve a gömbfejek, gumi szilentek, porvédő gumik környékén, ellenőrizzük a féltengelyeket is!
Egy elhasználódott gömbfej, komolyan befolyásolja az autó menettulajdonságait, és a sikeres műszaki vizsga feltétele, hogy mindegyik hibátlan legyen!
Kipufogó rendszer:
A futómű vizsgálat az autó alatt befejeződött, de ha már itt vagyunk ellenőrizzük a kipufogó elemeit a motortól a hátsó dobig. A téli latyakos idő és a nagy nyári zivatarok a felmelegedő kipufogó rendszert folyamatosan próbára teszik, így néhány év alatt az átlagos kipufogó rendszerek korrodálni kezdenek. A korrózió még önmagában nem probléma, de a lyukas kipufogóval a műszaki vizsga biztosan eredménytelen lesz!
Szélvédők:
Itt rögtön oszlassunk el egy tévhitet, a szélvédőn repedés még egy fél centiméteres SEM lehet! A felpattanó kövek is károsítják az üveget, ezeket szakemberek szinte láthatatlanul el tudják tüntetni. A műszaki vizsgán –kifejezetten fóliázott autó üvegek esetén- nagyon oda kell figyelni a szélvédőn elhelyezett sötétítő csík magasságára. Az előírás szerint ez a csík a napellenző vonaláig tarthat! Ilyenkor két eset van, vagy leszedjük a műszaki vizsga előtt, vagy az autó megbukik, Önnek melyik éri meg jobban?
Pót féklámpa:
A mai korszerű autókon már a gyárak helyezik el az ablakon belülre vagy kívülre. Azonban régebbi gyártású autóknál ahol csak utólagos megoldással lehet pót féklámpát felhelyezni, ott különösen figyelni kell, hogy a fénye az utastéren kívülre essen. A visszatükröződő piros fény, zavaró balesetveszélyes és a műszaki vizsgabiztos buktatással jutalmazza!
Külső:
A gépjárműnek minden karosszéria elemmel rendelkeznie kell, mint pl.: lökhárítók, fényszórók, hátsó lámpák, oldalsó tükrök, stb… A tükrök nem lehetnek repedtek, töröttek, a lámpákban lévő izzóknak világítaniuk kell, a karosszéria elemek pedig nem lehetnek túlzottan horpadtak! A műszaki vizsgán csak kifogástalan esztétikai állapotú gépjármű mehet át, karambolos autó nem!
Korrózió:
A gépjármű külső területén és a belsejében sem lehet, olyan rozsdafolt amely kisebb ráhatással átlyukasztható, ez azonnali bukást jelent a műszaki vizsgán!
Ülések és biztonsági övek:
Az ülések nem lötyöghetnek, mozoghatnak, működésük szerint állíthatóaknak kell lenniük. Az autóban található összes biztonsági övnek üzemelnie kell, kapcsolhatónak kell lenniük, rántásra akadniuk kell. Az automata övek esetében vissza kell húzza az övet.
Világító, fény és hangjelző berendezések:
Minden fényszórónak, lámpának működnie kell, beleértve az első ködlámpát, és a hátsó ködzáró fényt is! A kürtnek is működnie kell, ahogyan az ablaktörlőnek is. Az elkopott index izzók amelyek fehér fényt bocsájtanak ki, cserére szorulnak. A műszaki vizsgán csak sárga fénye lehet az indexnek!
A fényszóróknál alapkövetelmény, hogy ne legyen törött a búra, korrodált vagy törött a foncsor, amennyiben van, működjön a magasságállító motor! A kibocsátott fény színe pedig fehér legyen! Ezek a ködlámpákra is érvényesek!